Dé auto tuning garage en webshop voor VW, BMW, Mercedes, Audi, Mini en Porsche.

EGR verwijderen

Wilt u de EGR klep van uw auto of bestelwagen verwijderen of uitschakelen?


Wij zijn de EGR specialist regio Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer en Hoofddorp.

 

De EGR klep zit in alle hedendaagse auto’s, zowel in diesel- als benzinemotoren zit deze EGR klep. Bij de benzinemotoren zijn de gevolgen van vervuiling vele malen lager als bij een dieselmotor. Dit komt omdat er bij een dieselmotor roet in de uitlaatgassen zit. Het werkingsprincipe van de EGR klep is dat hij de uitlaatgassen terugvoert de cilinder in. Dit moet er voor zorgen dat het NOx gehalte in de uitlaatgassen omlaag gebracht wordt (NOx ontstaat door een overschot aan lucht tijdens de verbranding). Door het terugvoeren van de uitlaatgassen die zuurstofarm zijn, wordt het luchtoverschot tijdens de verbranding verminderd. Hierdoor is de eindtemperatuur in de cilinder na verbranding lager en is het NOx gehalte dus gereduceerd.

 


Het nadeel van dit EGR-systeem:

 


Omdat de uitlaatgas van een dieselmotor roet met zich meebrengt hoopt dit zich op in diverse leidingen, slangen en buizen. Na verloop van tijd vormt zich een flinke roet laag (denk hierbij vooral aan de inlaat en de EGR-klep zelf). Dit lijkt onschuldig, echter naar mate de tijd/kilometers verstrijken wordt de laag roet aan de binnenkant van die leidingen/slangen en buizen steeds dikker. Hierdoor worden de doorgangen ( met name in het inlaattraject ) steeds kleiner. Het gevolg hiervan is, dat er minder lucht de cilinder in kan, waardoor het mengsel van zichzelf ( zonder werking van de EGR-klep ) al armer wordt. Dit leidt tot vermogensverlies en meestal gaat de auto dan roken.

 


De uitlaatgassen, die roetdeeltjes bevatten, gaan door het hele traject aan de wanden en kleppen zitten, zoals hiervoor al beschreven. Omdat de roetophopingen op de EGR-klep na verloop van tijd dusdanig groot is, kan de klep niet meer volledig afsluiten en krijg je valse lucht ( lucht die in de cilinder komt die niet mee berekend is door de luchtmassameter ) in het systeem. Omdat de klep niet afsluit is het inlaattraject niet meer afgesloten volgens de berekenigen van de fabrikant en zal het dus ook niet zijn werk doen zoals het bedoeld is. De klep zal dan dus schoongemaakt moeten worden of zal in het ergste geval vervangen moeten worden, wat voor hoge reparatiekosten kan zorgen. Dit geldt hetzelfde voor de inlaat van de motor die dan ook schoongemaakt of vervangen dient te worden.

 


Wij hebben hier een simpele en zeer effectieve oplossing voor: We schakelen / verwijderen de EGR uit de software van de ECU.


- De kosten van het softwarematig wegschrijven van de EGR zijn €250

- Bij de VW, Seat en Skoda 1.2 TDI Bluemotion, Greenline en Ecomotive zijn de kosten €200


Prijzen zijn incl. BTW.


Wij schakelen hiervoor softwarematig het EGR systeem van de auto uit en schrijven de storing weg.


Onze voordelen:

- Jarenlange ervaring
- Wachtruimte met gratis internet
- In de meeste gevallen klaar terwijl u wacht
- Scherpe prijzen
- Leenauto's ter beschikking
- Garantie 

 


EGR klep wegprogrammeren

 


Softwarematig afsluiten en/of afdoppen (alleen bij zéér ernstige vervuiling)


We schakelen de EGR-klep softwarematig uit in het motormanagement en kunnen als het noodzakelijk is het EGR systeem af te sluiten door deze af te doppen (alleen als dat nodig is, want in de meeste gevallen is deze simpelweg softwarematig dicht te zetten). Als je alleen de EGR-klep zou afdoppen (afsluiten door middel van een plaatje, te monteren tussen de EGR-klep en de in-/ uitlaat) krijg je foutcodes en kan de auto in noodloop gaan. Dit komt omdat het motormanagement een fout in het systeem meet. Het is dus essentieel dat wij deze ook in de software uitschakelen. Zodoende gaan er geen storings-lampjes branden op het dashboard. Stap één is altijd het softwarematig afsluiten en mocht dat niet genoeg zijn doordat bijvoorbeeld de EGR te vervuild is dan kunnen we deze afsluiten door te afdoppen. Dit afdoppen van de EGR komt hier zéér weinig voor omdat het softwarematig afsluiten in de meeste gevallen genoeg is.

 


Voor het afdoppen van de EGR-klep en deze softwarematig uit te schakelen hebben we het voertuig één volle dag nodig. De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto. Gemiddeld liggen deze tussen de €150 en €250 bovenop de prijs van het softwarematig afsluiten.

 

 

 

Voordelen van het wegschrijven van de EGR-klep:

 


- De vervuiling in de motor wordt met grote mate verminderd
- Besparing op hoge reparatiekosten die periodiek terugkomen
- Lager brandstofverbruik. Dit omdat er constant schone lucht wordt aangezogen en dus geen gerecyclede lucht

 


Mogelijke foutcodes die kunnen voorkomen bij een defecte EGR klep:

 


P0401 - P0402 - P0403 - P0409 - P0411 - P0490 - P1351 - P4501 - P0698 - P2BAB - P2BAC

 

 

 

Let op: Uw EGR laten verwijderen is alleen toegestaan als u met uw auto op een gesloten circuit rijdt. Dit is niet toegestaan op de openbare weg wegens de strenge milieunormen die vanuit de overheid gelden.

 

 

 

Speciaal voor de VW, Seat en Skoda 1.2 TDI Bluemotion, Greenline en Ecomotive hebben wij de EGR-delete software. Voor meer informatie klik hier of neem via onderstaand formulier contact met ons op.



Wij zijn gevestigd in Aalsmeer vlakbij Amstelveen en Amsterdam dus kom gewoon langs voor een vrijblijvende prijsopgaaf voor het verwijderen of uitschakelen van de EGR van uw auto. 


Ons adres: 


Pro Car Tuning 
Aalsmeerderweg 285G 
1432 CN Aalsmeer 


Bel ons op 0297 269594 of mail ons via het onderstaande contactformulier voor uw vragen en/of een vrijblijvende prijsopgaaf.

 

 

 

Contact

Neem hier contact met ons op voor al je vragen

* Verplichte velden